CategoryTemplateData Object ( [variable_label:protected] => category [id] => 102 [lft] => 491 [rgt] => 492 [show_sibling_categories] => 1 [show_subcategories] => 1 [catalog_template_id] => [synchronize_id] => [href] => https://www.gofitness.fi/ergometrikoulu [url_name] => ergometrikoulu [filename] => ergometrikoulu-ergometrit [filetype] => jpg [image_id] => 7143 [image_src] => https://www.gofitness.fi/images/categories/ergometrikoulu-ergometrit_orig.jpg [meta_keywords] => hyvä ergometri, ergometrit, ergometri, kuntopyörä, kuntopyörät [page_title] => Ergometrikoulu [meta_description] => Kovin usein ihmiset kysyvät meiltä mikä on kuntopyörän ja ergometrin ero. Ergometriksi tai pyöräergometriksi kutsutaan kuntopyörää joka pystyy mittamaan harjoittelun tehonkulutuksen watteina. Ergometrit pystyvät siis esittämään kuinka paljon watteja tietyllä hetkellä ihminen tuottaa. [name] => Ergometrikoulu [description] => Tervetuloa GoFitness.fi ergometrikouluun! Tällä sivulla käymme läpi kaikki oleelliset asiat ergometreihin liittyen. Haluamme auttaa sinua valitsemaan juuri sinun tarpeitasi vastaavan laitteen. Kaikki edustamamme ergometrit testataan, ennen myyntiinottoa. Vain täällä voimme varmistaa, että jokainen laite vastaa korkeita laatuvaatimuksiamme. Emme myy tuotteita, joita emme itse käyttäisi harjoittelussa. Kaikki tuotteemme ovat huolella valittuja ja ne edustavat aina luokkansa parasta hinta / laatu -suhdetta. Ergometri – täydellistä kotikuntoilua Kuntoilu ergometrillä sopii kaikille ihmisille iästä tai kuntotasosta riippumatta. Ergometriharjoittelu on erittäin tehokasta ja yksinkertaista harjoittelua, joka kohentaa kuntoasi ja tuo sinulle hyvän olon. Ergometripyörä kuormittaa ensisijaisesti jalkojen suuria lihasryhmiä, sekä parantaa sydän- ja verenkiertojärjestelmää. Ergometripyöräily on erinomainen lämmittelyväline ennen urheilusuoritusta, mutta toimii myös sellaisenaan hyvänä kunnon kohottajana. Nykyaikaiset ergometrit vievät vähän tilaa ja siirtopyörien ansiosta ne ovat myös erittäin helposti siirreltävissä. Kuntopyörä vai ergometri? Kovin usein ihmiset kysyvät meiltä, mikä on kuntopyörän ja ergometrin ero. Ergometriksi tai pyöräergometriksi kutsutaan kuntopyörää, joka pystyy mittamaan harjoittelun tehonkulutuksen watteina. Ergometrit pystyvät siis esittämään, kuinka paljon watteja ihminen tuottaa tietyllä hetkellä. Ergometrejä käytetään paljon paikoissa, joissa tehdään kuntotestejä, mutta ne ovat yleistyneet todella paljon myös kuluttajien keskuudessa. Yleensä kaikki hiukan kalliimmat kuntopyörät ovat ergometrejä. Laadukkaan ergometrin tunnusmerkkejä ovat pehmeä poljintuntuma, hyvä säädeltävyys sekä monipuoliset ohjelmat. Ergometreissä on lisäksi erittäin monipuoliset valmisohjelmat. Ne ovat pienen tietokoneen ohjaamia kuntopyöriä. Kuntopyörän vastus Pääsääntönä voidaan pitää, että ergometreissä on kaksi eri tyyppistä jarrua jolla vastusta saadaan säädettyä. Seuraavassa tekstissä käydään läpi nämä kaksi yleisintä kaksi erilaista jarrua, sekä niiden erot. Sähkömagneettijarru Sähkömagneettijarrut ovat erittäin käytettyjä fitness-maailmassa. Säätämällä ergometrin tehoa säädät itse asiassa sähkömagneetille tulevaa virran määrää, jolloin joko lisäät tai vähennät vastusta. Mitä enemmän käännät vastusta, sitä suuremman virran syötät sähkömagneetille. Sähkömagneettijarrussa magneettikentän muodostava sähkömagneetti pysyy aina “paikallaan”, eli niissä ei ole varsinaisesti liikkuvia osia. Mitä suurempi magneettikenttä, sitä voimakkaammin se jarruttaa vauhtipyörän kulkua. Sähkömagneettijarrun merkittävät edut: • Ei liikkuvia osia jolloin ei kulumista. • Hyvin harvoin huollon tarpeessa • Ei tarvetta kalibroinnille • Erittäin hiljaisia • Tarkkoja -> kun laitteeseen säädetään vastukseksi esim. 100W, todellinen teho on hyvin lähellä tätä • Erittäin pehmeä poljintuntuma eikä laisinkaan nypyttävä, kuten halvoissa laitteissa • Vastuksen säätö tapahtuu todella nopeasti ja pehmeästi. Vasteaika on näin hyvin lyhyt, koska liikkuvia osia ei ole Kestomagneettijarrut Kestomagneettijarruissa on liikkuva osa, johon on kiinnitetty pieniä magneetteja. Vastaus määräytyy vauhtipyörän ja magneettiosan etäisyydestä. Mitä lähempänä tämä liikkuva osa on vauhtipyörää, sitä korkeampi vastus on käytössä. Myös kestomagneettijarrussa on omat hyvät puolensa. • Kestomagneettijarruja voidaan säätää joko servomoottorilla, tai mekaanisella vaijerilla • Kestomagneettijarru toimii pienenkin etäisyyden kanssa. Nämä jarrut eivät ota häiriötä muista laitteista eivätkä päinvastoin. • Hyvä poljintuntuma • Edullisempia kuin sähkömagneettijarrut Vauhtipyörä – mitä suurempi sen parempi? Hyvin usein kuulemme esitettävän, että mitä suurempi vauhtipyörä on laitteessa, sitä parempi tuote kyseessä. Seuraavassa artikkelissa todistamme väitteen vääräksi. Väite juontaa juurensa aikoihin, jolloin laitteet eivät olleet kovin kehittyneitä. Uudet modernit vauhtipyörät Viime aikoina merkittävä osa koko fitness-teollisuudesta on siirtynyt käyttämään pienempiä, kevyempiä sekä suurempia välityssuhteita käyttäviä vauhtipyöriä. Huolimatta pienemmästä painosta ja koosta, uudet vauhtipyörät toimivat paljon paremmin kuin vanhat ja suuret. Syynä tähän on uusien vauhtipyörien välityssuhde. Suurella välityssuhteella jopa 1/24 saadaan aikaan merkittävästi kovempi pyörintänopeus vauhtipyörälle. Tällöin poljintuntuma on merkittävästi pehmeämpi, mutta jarrusta saadaan myös paljon tarkempi. Pienet vauhtipyörät mahdollistavat myös uudenaikaisemman muotoilun, koska laitteen sisään ei tarvitse enää asentaa suurta vauhtipyörää. Pienempi vauhtipyörä keventää myös tuotteen kokonaispainoa, joka puolestaan heijastuu edullisempiin toimituskuluihin. Ergoemtrien ohjelmat Ergometrien ohjelmat voidaan jakaa kahteen perusryhmään - Valmisohjelmat sekä käyttäjän itse luomat ohjelmat. Jotkin ergometrit voidaan lisäksi kytkeä tietokoneeseen, jolloin niillä voidaan esimerkiksi harjoitella netin yli. Uusissa Tunturin 90-sarjan ergometreissä on uutena innovaationa todella monipuoliset näytöt, jolloin käyttäjä voi esimerkiksi selata internetiä harjoituksen aikana! Valmisohjelmat Nykyaikaisissa laitteissa on runsaasti valmisohjelmia. Valmisohjelmat tekevät sen, että ne automaattisesti vaihtavat harjoituksen intensiteettiä joka pitää harjoituksen motivoivana sekä mielenkiintoisena. Hyvillä valmisohjelmilla saat laitteestasi parhaan mahdollisen irti. Yleisimmät valmisohjelmat kuntopyörissä ovat seuraavanlaisia: • Profiiliohjelmat simuloivat aitoa mäkiharjoittelua. Profiiliohjelman aikana laite itse vaihtaa vastusta. Kuvitellun ylämäen kohdalla vastus nousee ja vastaavasti alamäen kohdalla vastus vähenee. Todella yksinkertaista ja motivoivaa harjoittelua! • Teho-ohjelmat (WAT): Teho-ohjelmissa kuntoilija voi itse määrätä millä teholla harjoitellaan. Voit itse päättää minkä ajan käytät tietyn tehon kanssa. Tämä on yksi suosituimmista harjoitusmuodoista. Teho-ohjelmia on vain käytössä nykyaikaisissa ergometreissä. • Sykeohjelmat: Sykeohjelmat ovat kaikista turvallisimpia harjoitusmuotoja. Valitset itsellesi sopivan sykealueen, jolloin laite säätää vastusta automaattisesti sen mukaan, mitä sykkeen tulee olla! Mikäli syke nousee yli halutun, laitteen vastus vähenee itsestään. Helppoa, hauskaa ja ennen kaikkea turvallista kuntopyöräilyä! Omat ohjelmat Nykyaikaisilla laitteilla voit tehdä itsellesi mieleisiä ohjelmia juuri sinun tarpeidesi mukaan. Omia ohjelmia voi yleensä tehdä mallista rippuen 1-10 kpl. Omat ohjelmat voit tietysti tallettaa laitteen omaan muistiin, jolloin voit milloin tahansa harjoitella ennalta luomillasi ohjelmilla! Daum ergometreissä omia ohjelmia voidaan tehdä rajaton määrä! Tee kuntolaitteestasi persoonallinen Nykyaikaisiin laitteisiin voit tallettaa myös omat henkilökohtaiset tietosi. Mikäli yhdellä laitteella on useampia käyttäjä, he kaikki voivat laittaa omat henkilökohtaiset tietonsa laitteeseen. Käynnistäessä laitteen sinun tulee vain valita oma käyttäjätunnuksesi, jolloin kaikki henkilökohtaiset tiedot ovat käytettävissäsi. Kalliimmissa laitteissa jokainen käyttäjä voi erikseen seurata, kuinka paljon hän on kuluttanut aikaa harjoitteluun, sekä kuinka paljon hän on harjoitellut. Joissakin malleissa esimerkiksi Daum Premium sarjan laitteissa voit jälkikäteen analysoida kaikki tekemäsi harjoitukset. Laite tallettaa jokaisesta harjoituksesta graafiset syke/watti kuvaajat, sykevälivaihtelun, käytetyt kalorit, sekä paljon muuta. Personoi laitteesi, jolloin pystyt optimoimaan harjoitukset vastaamaan juuri sinun tarpeitasi! © 2015 gofitness.fi >> Katso tästä koko valikoima ergometreja )

Ergometrikoulu

Ergometrikoulu

Tervetuloa GoFitness.fi ergometrikouluun!

Tällä sivulla käymme läpi kaikki oleelliset asiat ergometreihin liittyen. Haluamme auttaa sinua valitsemaan juuri sinun tarpeitasi vastaavan laitteen. Kaikki edustamamme ergometrit testataan, ennen myyntiinottoa. Vain täällä voimme varmistaa, että jokainen laite vastaa korkeita laatuvaatimuksiamme. Emme myy tuotteita, joita emme itse käyttäisi harjoittelussa. Kaikki tuotteemme ovat huolella valittuja ja ne edustavat aina luokkansa parasta hinta / laatu -suhdetta.

Ergometri – täydellistä kotikuntoilua

Kuntoilu ergometrillä sopii kaikille ihmisille iästä tai kuntotasosta riippumatta. Ergometriharjoittelu on erittäin tehokasta ja yksinkertaista harjoittelua, joka kohentaa kuntoasi ja tuo sinulle hyvän olon. Ergometripyörä kuormittaa ensisijaisesti jalkojen suuria lihasryhmiä, sekä parantaa sydän- ja verenkiertojärjestelmää.

Ergometripyöräily on erinomainen lämmittelyväline ennen urheilusuoritusta, mutta toimii myös sellaisenaan hyvänä kunnon kohottajana.

Nykyaikaiset ergometrit vievät vähän tilaa ja siirtopyörien ansiosta ne ovat myös erittäin helposti siirreltävissä.

Kuntopyörä vai ergometri?

Kovin usein ihmiset kysyvät meiltä, mikä on kuntopyörän ja ergometrin ero. Ergometriksi tai pyöräergometriksi kutsutaan kuntopyörää, joka pystyy mittamaan harjoittelun tehonkulutuksen watteina. Ergometrit pystyvät siis esittämään, kuinka paljon watteja ihminen tuottaa tietyllä hetkellä. Ergometrejä käytetään paljon paikoissa, joissa tehdään kuntotestejä, mutta ne ovat yleistyneet todella paljon myös kuluttajien keskuudessa. Yleensä kaikki hiukan kalliimmat kuntopyörät ovat ergometrejä. Laadukkaan ergometrin tunnusmerkkejä ovat pehmeä poljintuntuma, hyvä säädeltävyys sekä monipuoliset ohjelmat. Ergometreissä on lisäksi erittäin monipuoliset valmisohjelmat. Ne ovat pienen tietokoneen ohjaamia kuntopyöriä.

Kuntopyörän vastus

Pääsääntönä voidaan pitää, että ergometreissä on kaksi eri tyyppistä jarrua jolla vastusta saadaan säädettyä. Seuraavassa tekstissä käydään läpi nämä kaksi yleisintä kaksi erilaista jarrua, sekä niiden erot.

Sähkömagneettijarru

Sähkömagneettijarrut ovat erittäin käytettyjä fitness-maailmassa. Säätämällä ergometrin tehoa säädät itse asiassa sähkömagneetille tulevaa virran määrää, jolloin joko lisäät tai vähennät vastusta. Mitä enemmän käännät vastusta, sitä suuremman virran syötät sähkömagneetille. Sähkömagneettijarrussa magneettikentän muodostava sähkömagneetti pysyy aina “paikallaan”, eli niissä ei ole varsinaisesti liikkuvia osia. Mitä suurempi magneettikenttä, sitä voimakkaammin se jarruttaa vauhtipyörän kulkua.

Sähkömagneettijarrun merkittävät edut:

• Ei liikkuvia osia jolloin ei kulumista.

• Hyvin harvoin huollon tarpeessa

• Ei tarvetta kalibroinnille

• Erittäin hiljaisia

• Tarkkoja -> kun laitteeseen säädetään vastukseksi esim. 100W, todellinen teho on hyvin lähellä tätä

• Erittäin pehmeä poljintuntuma eikä laisinkaan nypyttävä, kuten halvoissa laitteissa

• Vastuksen säätö tapahtuu todella nopeasti ja pehmeästi. Vasteaika on näin hyvin lyhyt, koska liikkuvia osia ei ole

Kestomagneettijarrut

Kestomagneettijarruissa on liikkuva osa, johon on kiinnitetty pieniä magneetteja. Vastaus määräytyy vauhtipyörän ja magneettiosan etäisyydestä. Mitä lähempänä tämä liikkuva osa on vauhtipyörää, sitä korkeampi vastus on käytössä. Myös kestomagneettijarrussa on omat hyvät puolensa.

• Kestomagneettijarruja voidaan säätää joko servomoottorilla, tai mekaanisella vaijerilla

• Kestomagneettijarru toimii pienenkin etäisyyden kanssa. Nämä jarrut eivät ota häiriötä muista laitteista eivätkä päinvastoin.

• Hyvä poljintuntuma

• Edullisempia kuin sähkömagneettijarrut

Vauhtipyörä – mitä suurempi sen parempi?

Hyvin usein kuulemme esitettävän, että mitä suurempi vauhtipyörä on laitteessa, sitä parempi tuote kyseessä. Seuraavassa artikkelissa todistamme väitteen vääräksi. Väite juontaa juurensa aikoihin, jolloin laitteet eivät olleet kovin kehittyneitä.

Uudet modernit vauhtipyörät

Viime aikoina merkittävä osa koko fitness-teollisuudesta on siirtynyt käyttämään pienempiä, kevyempiä sekä suurempia välityssuhteita käyttäviä vauhtipyöriä. Huolimatta pienemmästä painosta ja koosta, uudet vauhtipyörät toimivat paljon paremmin kuin vanhat ja suuret.

Syynä tähän on uusien vauhtipyörien välityssuhde. Suurella välityssuhteella jopa 1/24 saadaan aikaan merkittävästi kovempi pyörintänopeus vauhtipyörälle. Tällöin poljintuntuma on merkittävästi pehmeämpi, mutta jarrusta saadaan myös paljon tarkempi. Pienet vauhtipyörät mahdollistavat myös uudenaikaisemman muotoilun, koska laitteen sisään ei tarvitse enää asentaa suurta vauhtipyörää.

Pienempi vauhtipyörä keventää myös tuotteen kokonaispainoa, joka puolestaan heijastuu edullisempiin toimituskuluihin.

Ergoemtrien ohjelmat

Ergometrien ohjelmat voidaan jakaa kahteen perusryhmään - Valmisohjelmat sekä käyttäjän itse luomat ohjelmat. Jotkin ergometrit voidaan lisäksi kytkeä tietokoneeseen, jolloin niillä voidaan esimerkiksi harjoitella netin yli. Uusissa Tunturin 90-sarjan ergometreissä on uutena innovaationa todella monipuoliset näytöt, jolloin käyttäjä voi esimerkiksi selata internetiä harjoituksen aikana!

Valmisohjelmat

Nykyaikaisissa laitteissa on runsaasti valmisohjelmia. Valmisohjelmat tekevät sen, että ne automaattisesti vaihtavat harjoituksen intensiteettiä joka pitää harjoituksen motivoivana sekä mielenkiintoisena. Hyvillä valmisohjelmilla saat laitteestasi parhaan mahdollisen irti.

Yleisimmät valmisohjelmat kuntopyörissä ovat seuraavanlaisia:

• Profiiliohjelmat simuloivat aitoa mäkiharjoittelua. Profiiliohjelman aikana laite itse vaihtaa vastusta. Kuvitellun ylämäen kohdalla vastus nousee ja vastaavasti alamäen kohdalla vastus vähenee. Todella yksinkertaista ja motivoivaa harjoittelua!

• Teho-ohjelmat (WAT): Teho-ohjelmissa kuntoilija voi itse määrätä millä teholla harjoitellaan. Voit itse päättää minkä ajan käytät tietyn tehon kanssa. Tämä on yksi suosituimmista harjoitusmuodoista. Teho-ohjelmia on vain käytössä nykyaikaisissa ergometreissä.

• Sykeohjelmat: Sykeohjelmat ovat kaikista turvallisimpia harjoitusmuotoja. Valitset itsellesi sopivan sykealueen, jolloin laite säätää vastusta automaattisesti sen mukaan, mitä sykkeen tulee olla! Mikäli syke nousee yli halutun, laitteen vastus vähenee itsestään. Helppoa, hauskaa ja ennen kaikkea turvallista kuntopyöräilyä!

Omat ohjelmat

Nykyaikaisilla laitteilla voit tehdä itsellesi mieleisiä ohjelmia juuri sinun tarpeidesi mukaan. Omia ohjelmia voi yleensä tehdä mallista rippuen 1-10 kpl. Omat ohjelmat voit tietysti tallettaa laitteen omaan muistiin, jolloin voit milloin tahansa harjoitella ennalta luomillasi ohjelmilla! Daum ergometreissä omia ohjelmia voidaan tehdä rajaton määrä!

Tee kuntolaitteestasi persoonallinen

Nykyaikaisiin laitteisiin voit tallettaa myös omat henkilökohtaiset tietosi. Mikäli yhdellä laitteella on useampia käyttäjä, he kaikki voivat laittaa omat henkilökohtaiset tietonsa laitteeseen. Käynnistäessä laitteen sinun tulee vain valita oma käyttäjätunnuksesi, jolloin kaikki henkilökohtaiset tiedot ovat käytettävissäsi. Kalliimmissa laitteissa jokainen käyttäjä voi erikseen seurata, kuinka paljon hän on kuluttanut aikaa harjoitteluun, sekä kuinka paljon hän on harjoitellut. Joissakin malleissa esimerkiksi Daum Premium sarjan laitteissa voit jälkikäteen analysoida kaikki tekemäsi harjoitukset. Laite tallettaa jokaisesta harjoituksesta graafiset syke/watti kuvaajat, sykevälivaihtelun, käytetyt kalorit, sekä paljon muuta.

Personoi laitteesi, jolloin pystyt optimoimaan harjoitukset vastaamaan juuri sinun tarpeitasi!

© 2015 gofitness.fi

>> Katso tästä koko valikoima ergometreja

Tuotteita ei löytynyt.