CategoryTemplateData Object ( [variable_label:protected] => category [id] => 197 [lft] => 509 [rgt] => 510 [show_sibling_categories] => 1 [show_subcategories] => 1 [catalog_template_id] => [synchronize_id] => [href] => https://www.gofitness.fi/juoksumattokoulu [url_name] => juoksumattokoulu [filename] => tunturi-juoksumatto [filetype] => jpg [image_id] => 7142 [image_src] => https://www.gofitness.fi/images/categories/tunturi-juoksumatto_orig.jpg [meta_keywords] => Juoksumattokoulu, juoksumatot, tunturi juoksumatto [meta_description] => Tervetuloa GoFitness.fi juoksumattokouluun! Käymme läpi kaikki oleelliset asiat juoksumatoista. Autamme valitsemaan sinulle juuri sopivan juoksumaton. [page_title] => Juoksumattokoulu [name] => Juoksumattokoulu [description] => Tervetuloa GoFitness.fi juoksumattokouluun! Tällä sivulla käymme läpi kaikki juoksumattoihin liittyvät oleelliset asiat. Haluamme auttaa sinua valitsemaan juuri sinulle sopivan laitteen. Juoksumatto – tehokasta sydän- ja verenkiertoelimistön harjoittelua Juoksumatolla harjoittelu on erittäin tehokasta liikuntaa, joka aktivoi erityisesti kehon suurimmat lihakset, jalat. Juoksu ja kävely ovat ihmiselle kaikkein luonnollisin tapa liikkua. Juoksumatto tarjoaa turvallisen tavan harjoittaa tätä ihmiselle luonnollisinta liikuntamuotoa sisällä kotona. Matolla harjoittelu kehittää tehokkaasti sydän- ja verenkiertoelimistöä sekä hapenottokykyä. Juoksumatto - moottori Valitessa juoksumattoa kannattaa tarkastaa, minkälainen moottori siinä on. Yhteisökäyttöön meneviin juoksumattoihin suositellaan aina vaihtovirtamoottoria (AC), koska se on hiukan kestävämpi sekä vääntävämpi kuin tasavirtamoottori (DC). Kotikäyttöön tarkoitetuissa matoista löytyykin usein edullisempi tasavirtamoottori, se riittää kotiympäristöön erinomaisesti. Yhteisö- ja ammattikäyttöön suositellaan aina vaihtovirtamoottoria. Juoksumatto - moottorin teho Mitä tehokkaampi sen parempi? Valitessa juoksumattoa kannattaa luonnollisesti tarkastaa juoksumaton moottorin teho. Yleisesti voidaan todeta, että ammattikäyttöön riittää mainiosti 3hp vaihtovirtamoottori ja vastaavasti kotikäyttöön 2-3hp tasavirtamoottori. Useat laitevalmistajat ilmoittavat moottorin ns. piikkitehon. Piikkiteho ei kuitenkaan kuvasta moottorin todellista tehoa, vaan hetkellistä tehopiikkiä, joka saavutetaan kun vauhtia nostetaan. Ei siis kannata mennä halpaan ja ostaa edullista juoksumattoa, jossa väitetään olevan valtaisan tehokas moottori verrattuna saman hintaisiin kilpailijoihin. Kyseessä on todennäköisesti piikkiteho. Juoksumaton koko Yksi olennaisista seikoista valittaessa sopivaa mattoa on juoksualustan koko. Kävelytarkoitukseen riittää kooltaan varsin pienikin alusta, mutta juoksukäyttöön kannattaa silmällä pitää riittävän suurta kokoa - tämä on myös turvallisuustekijä. Juoksumaton huolto Juoksumatto on kuntopyörän ja cross-trainerin tapaan lähes huoltovapaa kuntoiluväline. Juoksumaton tärkein huoltotoimenpide on maton alle levitettävä voiteluaine, joka asettuu maton ja puualustan väliin. Voiteluainetta tulee käyttää juoksumaton käyttöasteesta riippuen 1-4 krt kuukaudessa. Paras tapa tarkistaa onko voiteluainetta tarpeeksi on laittaa käsi maton alle ja raapaista puualustan pintaa. Mikäli sormenpäät jäävät hiukan tahmeaksi on voiteluainetta riittävästi. Mikäli sormet ovat täysin voiteluaineessa, voidaan yleisesti sanoa että sitä on liikaa. Jos sormet jäävät täysin kuiviksi olisi juoksumatto syytä voidella mahdollisimman pian. Maton pinnan kuumeneminen saattaa myös ilmaista voitelun olevan ajankohtainen. Liian vähäinen voiteluaine muodostaa maton alle kovan kitkan, joka saattaa johtaa moottorin lämpeämiseen ja ohjainkortin rikkoutumiseen. Liian suuri voiteluaineen määrä taas pilaa laitteen maton tukkien maton huokoisen pinnan. Juoksumaton asennus Juoksumaton asennuksessa tärkein turvallisuuskysymys on oikea asennus. Asennuksessa tulee aina ottaa huomioon, että juoksumaton takana on riittävästi tilaa siltä varalta, että tippuisi pois sen kyydistä. Juoksumattoa ei suositella asennettavan takaosa seinää vasten, tämä olisi merkittävä turvallisuusriski. >> Katso tästä koko juoksumattovalikoima )

Juoksumattokoulu

Juoksumattokoulu

Tervetuloa GoFitness.fi juoksumattokouluun!

Tällä sivulla käymme läpi kaikki juoksumattoihin liittyvät oleelliset asiat. Haluamme auttaa sinua valitsemaan juuri sinulle sopivan laitteen.

Juoksumatto – tehokasta sydän- ja verenkiertoelimistön harjoittelua

Juoksumatolla harjoittelu on erittäin tehokasta liikuntaa, joka aktivoi erityisesti kehon suurimmat lihakset, jalat. Juoksu ja kävely ovat ihmiselle kaikkein luonnollisin tapa liikkua. Juoksumatto tarjoaa turvallisen tavan harjoittaa tätä ihmiselle luonnollisinta liikuntamuotoa sisällä kotona.

Matolla harjoittelu kehittää tehokkaasti sydän- ja verenkiertoelimistöä sekä hapenottokykyä.

Juoksumatto - moottori

Valitessa juoksumattoa kannattaa tarkastaa, minkälainen moottori siinä on. Yhteisökäyttöön meneviin juoksumattoihin suositellaan aina vaihtovirtamoottoria (AC), koska se on hiukan kestävämpi sekä vääntävämpi kuin tasavirtamoottori (DC).

Kotikäyttöön tarkoitetuissa matoista löytyykin usein edullisempi tasavirtamoottori, se riittää kotiympäristöön erinomaisesti. Yhteisö- ja ammattikäyttöön suositellaan aina vaihtovirtamoottoria.

Juoksumatto - moottorin teho

Mitä tehokkaampi sen parempi?

Valitessa juoksumattoa kannattaa luonnollisesti tarkastaa juoksumaton moottorin teho. Yleisesti voidaan todeta, että ammattikäyttöön riittää mainiosti 3hp vaihtovirtamoottori ja vastaavasti kotikäyttöön 2-3hp tasavirtamoottori.

Useat laitevalmistajat ilmoittavat moottorin ns. piikkitehon. Piikkiteho ei kuitenkaan kuvasta moottorin todellista tehoa, vaan hetkellistä tehopiikkiä, joka saavutetaan kun vauhtia nostetaan.

Ei siis kannata mennä halpaan ja ostaa edullista juoksumattoa, jossa väitetään olevan valtaisan tehokas moottori verrattuna saman hintaisiin kilpailijoihin. Kyseessä on todennäköisesti piikkiteho.

Juoksumaton koko

Yksi olennaisista seikoista valittaessa sopivaa mattoa on juoksualustan koko. Kävelytarkoitukseen riittää kooltaan varsin pienikin alusta, mutta juoksukäyttöön kannattaa silmällä pitää riittävän suurta kokoa - tämä on myös turvallisuustekijä.

Juoksumaton huolto

Juoksumatto on kuntopyörän ja cross-trainerin tapaan lähes huoltovapaa kuntoiluväline. Juoksumaton tärkein huoltotoimenpide on maton alle levitettävä voiteluaine, joka asettuu maton ja puualustan väliin.

Voiteluainetta tulee käyttää juoksumaton käyttöasteesta riippuen 1-4 krt kuukaudessa. Paras tapa tarkistaa onko voiteluainetta tarpeeksi on laittaa käsi maton alle ja raapaista puualustan pintaa. Mikäli sormenpäät jäävät hiukan tahmeaksi on voiteluainetta riittävästi.

Mikäli sormet ovat täysin voiteluaineessa, voidaan yleisesti sanoa että sitä on liikaa. Jos sormet jäävät täysin kuiviksi olisi juoksumatto syytä voidella mahdollisimman pian. Maton pinnan kuumeneminen saattaa myös ilmaista voitelun olevan ajankohtainen.

Liian vähäinen voiteluaine muodostaa maton alle kovan kitkan, joka saattaa johtaa moottorin lämpeämiseen ja ohjainkortin rikkoutumiseen. Liian suuri voiteluaineen määrä taas pilaa laitteen maton tukkien maton huokoisen pinnan.

Juoksumaton asennus

Juoksumaton asennuksessa tärkein turvallisuuskysymys on oikea asennus. Asennuksessa tulee aina ottaa huomioon, että juoksumaton takana on riittävästi tilaa siltä varalta, että tippuisi pois sen kyydistä.

Juoksumattoa ei suositella asennettavan takaosa seinää vasten, tämä olisi merkittävä turvallisuusriski.

>> Katso tästä koko juoksumattovalikoima

Tuotteita ei löytynyt.