Asiakastarina: LOADED on onnistunut siinä, missä monet eivät

Asiakastarina: LOADED on onnistunut siinä, missä monet eivät
2. maaliskuuta 2023 394 näyttöä 5 min luku
Asiakastarina: LOADED on onnistunut siinä, missä monet eivät

LOADED on perinteinen 80–90-luvun punttisali, joka on tuotu 2020-luvulle. Se erottautuu muista kuntosaleista erityisesti kahdella tavalla: ensinnäkin LOADED on onnistunut luomaan poikkeuksellisen nopeasti aidon yhteisön samanhenkisistä ihmisistä ja asiakkaat jopa jonottavat jäsenyyttä. Toisekseen LOADEDin tyyli on ylpeästi omintakeinen ja röyhkeän anteeksipyytelemätön, mutta toimiva.

Toukokuussa 2021 aukesi ensimmäinen LOADED-kuntosali Tampereen Pispalaan. Siitä eteenpäin yrityksen kasvutahti on ollut vauhdikasta. Vuonna 2021 LOADEDin, eli OX GYM Oy:n, liikevaihto oli 266 tuhatta euroa ja vuonna 2022 se oli 470 tuhatta euroa. Tampereen kahden LOADED-salin, LOADED Studio Pyynikin sekä LOADED Real Gym Pispalan, jäsenmäärä on yhteensä noin 900 henkilöä. Lisäksi toiminta on laajentunut Tampereelta Vantaalle. LOADED Experience toimii lisenssisopimuksella FitnessGym Kivistössä. Fitnessgymin ja LOADEDin yhdistelmä tarjoaa kattavat treenipuitteet; ohjatut jumpat ja spinningit, toiminnalliseen harjoitteluun sopivan vapaaharjoittelualueen sekä LOADEDin 500m2:n kuntosalipuolen. Vantaalla OX GYM Oy:n vastuulla on laitekannan suunnittelu yhdessä FitnessGymin kanssa, sekä LOADED-konseptin toteutus ja markkinoinnin tukeminen.

LOADED tarjoaa asiakkailleen viiden tähden premium kokemuksen. Tällaisen kokemuksen tuottamisessa keskeisessä roolissa ovat kuntosalilaitteet ja -välineet, salilla soiva musiikki, salin ilme, palvelu yrittäjien omilla kasvoilla sekä yleinen ilmapiiri. LOADEDin laitekanta on suunniteltu tavoitteellisesti treenaavan silmin, mutta kaiken tasoiset treenaajat pystyvät harjoittelemaan salilla täysipainoisesti. LOADEDin musiikkifilosofia on ”loud and offensive”, eli musiikki on hyökkäävää ja soi kovalla. Salin yhteisöllisyys on kovan työn tulosta. Se on vaatinut omistajilta henkilökohtaista panostusta, runsasta läsnäoloa salilla sekä aktiivista näkyvyyttä somessa. ”Ne ovat kuitenkin asiakkaamme, jotka luovat sen uniikin ilmapiirin, jossa tulee treenattua piirun verran kovempaa, kuin perus salilla”, painottaa Olli Suominen, yksi LOADEDin perustajajäsenistä.

Suominen kertoo kuulleensa usealta asiakkaalta, että kuntosalin jäsenyys on vaihtunut toiselta salilta LOADEDille huikean ilmapiirin takia. Varovaisimmat ovat aloittaneet kymmenen kerran kortilla, mutta päätyneet lopulta täysjäsenyyteen. ”Pispalan Real Gym ei ole enää omistajien omaisuutta, vaan sen asiakkaiden. Tästä me ollaan erityisen ylpeitä!”, kehuu Suominen.

Pitkäaikainen ystävyys luo vahvan pohjan yhdessä yrittämiseen

OX GYM Oy:n yrittäjänelikko, Jari ”Bull” Mentula, Olli Suominen, Matias Koistinen sekä Kari Järvinen-Heistaro, on tuntenut toisensa jo vuosia. Olli Suomisen ja Jari ”Bull” Mentulan yhteinen historia alkoi jo vuonna 1998, minkä jälkeen he ovat olleet useammassa samassa työpaikassa ja toimineet yhteistyökumppaneina Func Foodilla (FAST), FitFarmilla ja Kuntokeskus WFC:llä. Nyt viimeisen neljän vuoden ajan he ovat tehneet tiivistä yhteistyötä Bull’s Consulting Oy:ssä (Bull’s All Out). Jari ja Matias olivat alun perin salituttuja, joista tuli ensin treenikavereita ja pian myös kollegoita FitFarmilla.

LOADED sai alkunsa Jarin ja Matiaksen ideasta toteuttaa unelmiensa sali. Idea esiteltiin Ollille ja pian alettiinkin tuumasta toimeen. LOADED syntyi vajaassa vuodessa. Kari Järvinen-Heistaro, eli tutummin Karsa, tuli mukaan yritykseen, kun Pyynikin LOADED Studiota alettiin suunnitella alkuvuodesta 2022.

Yhteistyö usean omistajan välillä on selkeää, koska kaikki ovat itsenäisiä yrittäjiä ja omistavat OX GYM Oy:stä osuuden. Kuntosali on pääasiallinen työ vain Karille, muut omistajat pyörittävät salin ohessa muita yrityksiään. Pitkän yhteisen historian omaaville kumppaneille työnjako on luontevaa: Olli hoitaa päivittäisen johtamisen, eli paperihommat, Jarilta tulee salin kehitysideat, Matias tekee markkinointia ja kasvattaa sosiaalisen median näkyvyyttä ja Kari vastaa laitteista sekä salin siisteydestä.

Kuntosaliyrittäjä vastaa: millaista se on todellisuudessa?

Mikä on haastavinta kuntosaliyrittäjälle?

Suominen näkee kuntoilualan yleisenä ongelmana vääristyneen hinnoittelun. ”Ala on itse pilannut itsensä hintakilpailulla. Joutuu laittamaan miljoonan vehkeisiin, mutta kukaan ei halua maksaa niiden käytöstä kohtuuhintaa, jos naapurissa joku myy jäsenyyttä kympillä.”

Kuntosalijäsenyyden kulut eivät kuulosta kohtuuttomilta, jos hinta-hyötysuhdetta verrataan vaikka kertaluonteiseen autopesuun tai leffalippuun.

Yhtenä kuntosaliyrittäjyyden haasteena Suominen mainitsee markkinoinnin. ”Tällä alalla pitää erottautua ja osata viestiä ihmisille, että miksi juuri meillä kannattaa käydä. Meidän tuote (LOADED) ei sovi kaikille, eikä sen kuulukaan sopia.” Alalla menestyminen vaatii kovaa uskoa ja luottamusta omaan tekemiseen.

Mikä on palkitsevinta?

Suomisen mukaan yrittäjän näkökulmasta palkitsevaa on tietenkin jäsenmäärien ja eurotavoitteiden saavuttaminen. Hän nostaa kuitenkin tärkeimpänä asiana esiin ihmiset. ”On tärkeää, että viihdytään itse meidän saleilla ja saadaan hengata siellä käyvän väen seurassa. Positiivinen palaute palkitsee aina ja kehitysideoita on kiva tyrmätä.”

Mitä tekisit toisin salia perustaessa?

Mitään isompia mokia ei LOADEDia perustaessa tapahtunut, vaikka saliprojekteja toteutettiin kolme lyhyellä aikavälillä, mutta perustamisen ajankohta korona-aikana viivästytti laitetoimituksia. Suominen paljastaa, että aluksi laitemyöhästymisiä tuli pyydeltyä ehkä liiaksikin anteeksi, mutta pian huomattiin, etteivät asiakkaat kokeneet muutamien laitteiden puuttumista minkäänlaisena ongelmana. ”Pispala olisi myyty täyteen nopeammin, jos ei olisi itseä hävettänyt, että sali on vielä keskeneräinen. Markkinoinnissa tulee olla vahva luottamus omaan tuotteeseen, oli tilanne mikä tahansa.”

Vinkit muille alan toimijoille?

”Pienellä paikkakunnalla pitää ehkä miellyttää enemmän vähän kaikkia. Isot kuntokeskukset ovat olemassa kaikkia varten ja hyvä niin. Mutta isommissa kaupungeissa, joissa ihmisiä on enemmän, voit toteuttaa myös jotain mikä palvelee pääasiassa pienempää asiakassegmenttiä. Mutta silloin pitää uskoa vahvasti siihen, että oma brändi saa olla erinäköinen kuin muut. Uskalla olla erilainen.”

 

Millaista oli yhteistyö Gofitneksen kanssa?*

Laitteet ovat pääosin vastanneet odotuksia, ne ovat toimivia ja hyviä. Joukkoon on kuitenkin mahtunut muutama maanantaikappalekin. Kun tilataan iso määrä tavaraa, niin aina on jotain reklamoitavaa. Haasteet ovat olleet enemmän laitevalmistajan päässä kuin Gofitneksen. Reklamaatioihin on kuitenkin reagoitu suhteellisen nopeasti ja saimme niistä tyydyttävät kompensaatiot. Meillä kaikki kuntoilutuotteet ovat äärimmäisen kovalla käytöllä ja vaatimukset laitteille ovat sen mukaiset. Kehitysideamme on otettu hyvin huomioon ja ehdotukset ovat menneet eteenpäin valmistajille. Yhteyshenkilömme tavoitettavuus ja vastaamisen nopeus ovat myös olleet kiitettäviä.

Suunnitteluapua tai konsultointia emme juurikaan tarvinneet, sillä meillä oli vahva oma visio. Laitteiden valinnat olemme tehtneet omalla ammattitaidollamme sekä Amerikan-ystäviemme avulla. Lähestyimme Gofitnestä selkeän tuotelistan kanssa ja kuntolaitteet räätälöitiin meidän tarpeisiimme muun muassa värimaailman osalta. Saatiin sellaista kuin haluttiin.

Meidän ja Gofitneksen yhteistyöstä voin sanoa sen, että kaksi meidän saliamme ja yksi yhteinen salimme, on heidän laitteillaan kalustettu, eli asiakastyytyväisyytemme sekä Gofitneksen tyytyväisyys yhteistyöhön ovat varsin hyvällä tasolla.

Hieman kritiikkiä voin antaa toimitusajoista. ATX:n kysynnän kasvu ja korona toivat haasteita toimitusaikoihin. Oli turhauttavaa, että näihin ei pystytty vaikuttamaan. Maahantuoja kun ei voi laitteeksi muuttua. Hermokin on mennyt aika ajoin.

Gofitness on auttanut meitä rahoituksen saamisessa laitehankintoihin. Kuntosaliemme laitteet on hankittu sekä rahoituksella että suoralla kaupalla. Rahoituksen osalta kaikki on mennyt sulavasti. Real Gymin aerobiset laitteet on hankittu huoltoleasingillä ja Studion paketti on Grenken kautta. Emoyhtiön vakavaraisuus auttoi tietysti rahoituksen saamiseen.

 

Luottamus ja suosittelut

  • Minkä arvosanan annat yhteistyölle (1-5 tähteä)? 4, edustamien tuotevalmistajien toimitusajoista miinus.
  • Suositteletko muille (asteikolla 1-10)? 10 ja olen suositellutkin.

*vastaukset antoi: Olli Suominen  - LOADED Gym

Edellinen artikkeli:
Seuraava artikkeli:
Liittyvät julkaisut